دلیل مضحک ابن تیمیه برای اثبات افضلیت عثمان نسبت به حضرت علی (ع)
47 بازدید
تاریخ ارائه : 10/6/2014 1:36:00 PM
موضوع: امامت و مهدویت

ابن تیمیمه معتقد است عثمان نیز همچون دو خلیفه اول یعنی ابوبکر و عمر از حضرت علی (ع) افضل است وی در این خصوص استدلال مضحکی ذکر کرده که حتی بنده نقد آن را لازم نمی بینم.

وی می­نویسد: پیامبر (ص) افضل خلق و برترین آنها بوده است و هرکسی که به او شبیه ­تر باشد، نسبت به کسی که اینچنین نباشد افضل است و خلافت و جانشینی پیامبر هم خلافت نبوت بوده است نه خلافت پادشاهی. پس هر کس جانشین پیامبر شده و جای او نشسته به او شبیه­ تر بوده و هر کس به او شبیه تر بوده، افضل و برتر بوده پس کسی که جای پیامبر نشسته به پیامبر نسبت به دیگران شبیه ­تر بوده و شبیه ­تر به پیامبر افضل است (پس حال که عثمان بعد از شیخین، خلیفه شده و جای او نشسته پس افضل از علی است).

در ادامه ابن تیمیه مدعی است علاوه بر استدلال سابق از نظر نظری هم افضلیت عثمان قابل اثبات است چرا که عده­ای از علماء گفته­اند: عثمان به قرآن داناتر بوده و علی به سنت ( و واضح است که هر که به قرآن داناتر است افضل است) و از طرفی عثمان از نظر جهاد با مال خود برتر است و علی از نظر جهاد با جان خودش و عثمان در ریاست زاهد­تر بوده و علی در مال زاهدتر بوده و عثمان نسبت به خون مسلمانان ورع بیشتری داشته و علی نسبت به مال مردم و از طرفی عثمان به خاطر خودش جنگ نکرد و از قتال با مسلمان صبر کرد در حالی که علی به خاطر خودش با مسلمانان جنگ کرد ( و خون آنها را ریخت. پس افضلیت عثمان ثابت شد).

به نظر بنده این جملات نیاز به نقد ندارد و هر انسان متعمقی به  بطلان آنها، راه پیدا می­کند.

 اما عین عبارت مثلا شیخ الاسلام (البته از نظر برخی از اهل سنت و الا عده ای هم او را ضال مضل می دانند) از این قرار است:

أما الثانی فلأن النبی  أفضل الخلق وکل من کان به أشبه فهو أفضل ممن لم یکن کذلک والخلافة کانت خلافة نبوة لم تکن ملکا فمن خلف النبی وقام مقامه کان أشبه به ومن کان أشبه به کان أفضل فالذی یخلفه أشبه به من غیره والأشبة به أفضل فالذی یخلفه أفضل

وأما الطریق النظریة فقذ ذکر من ذکره من العلماء فقالوا عثمان کان أعلم بالقرآن وعلی أعلم بالسنة وعثمان أعظم جهادا بماله وعلی أعظم جهادا بنفسه وعثمان أزهد فی الریاسة وعلی أزهد فی المال وعثمان أورع عن الدماء وعلی أورع عن الأموال وعثمان حصل له من جهاد نفسه حیث صبر عن القتال ولم یقاتل مالم یحصل مثله لعلی

منهاج السنه النبویه  ج 8 صفحه  228