از دیدگاه ابن تیمیه، معاویه و یزید قطعا از امامان دوازدهگانه ای هستند که پیامبر فرموده اما حضرت علی(ع) معلوم نیست که از امامان اثنی عشر باشد.
88 بازدید
تاریخ ارائه : 10/6/2014 1:46:00 PM
موضوع: تاریخ و سیره

ابن تیمیه در کتاب منهاج السنه خود بعد از اینکه احادیث صحیحی را از پیامبر نقل می کند که فرموده ­اند: پیوسته این امر (حکومت و خلافت) عزیز است تا دوازده خلیفه و همه آنها از قریش هستند می گوید و در عالم واقع نیز همینگونه بوده است. سپس وی در بیان اسامی این دوازده نفر می­نویسد: پس خلفاء ابوبکر و عمر و عثمان و علی بودند سپس کسی متولی حکومت شد که مردم دور او گرد آمدند و برای او عظمت و ابهتی بود یعنی معاویه و سپس یزید سپس عبد الملک و فرزندان چهارگانه او که در میان آنها عمر بن عبدالعزیز وجود دارد و بعد از این در دولت اسلام نقصی به وجود آمد که تا امروز باقی است چرا که بنی امیه بر تمام قلمرو اسلام مسلط بودند و دولت و حکومت در زمان آنها عزیز بوده است.

جالب است که ابن تیمیه معتقد است این دوازده نفر که یزید و امثال یزید هم جزء آنهاست همان دوازده نفری هستند که در تورات از فرزندان اسماعیل بزرگ و عظیم به حساب آمده ­اند.

جالب و عجیب اینجاست که ابن تیمیه درباره اینکه آیا علی جزء این دوازده نفر هست یا نه از نظر برخی مسلمانان تشکیک می­کند و ابتداء می نویسد که علی مایه عزت مسلمانان نبوده است چرا که علی فقط باعث شد مسلمانان یکدیگر را بکشند و حکومت اقتدار خود را از دست داد تا اینکه کفار به سرزمینهای اسلامی طمع کردند و یا حتی مقداری از آن را گرفتند به همین خاطر عده­ای علی را همچون مروان و عبدالله بن زبیر قرار داده­اند که موجب عزت مسلمانان نبوده است بلکه موجب ذلت آنها شده اند پس احتمال دارد که علی جزء آن دوازده امام نباشد. ( هر چند یقینا یزید جزء امامان دوازده گانه قطعا می باشد. از خدا می خواهم که ابن تیمیه را با معاویه و یزید محشور کند و مرا با علی الهی آمین.)

اما عین عبارت ابن تیمیه با حذف برخی از مطالب غیر ضروری از این قرار است:

وفي الصحيحين عن جابر بن سمرة أن النبي  (ص) قال  لا يزال هذا الأمر عزيزا إلى اثنى عشر خليفة كلهم من قريش

ولفظ البخاري اثنى عشر أميرا وفي لفظ لا يزال أمر الناس ماضيا ولهم أثنا عشر رجلا وفي لفظ لا يزال الإسلام عزيزا إلى أثنى عشر خليفة كلهم من قريش

وهكذا كان فكان الخلفاء أبو بكر وعمر وعثمان وعلي ثم تولى من اجتمع الناس عليه وصار له عز ومنعة معاوية وابنه يزيد ثم عبد الملك وأولاده الأربعة وبينهم عمر بن عبد العزيز وبعد ذلك حصل في دولة الإسلام من النقص ما هو باق إلى الآن فإن بني أمية تولوا على جميع أرض الإسلام وكانت الدولة في زمنهم عزيزة  ........................... وهؤلاء الاثنا عشر خليفة هم المذكورون في التوراة حيث قال في بشارته بإسماعيل وسيلد اثنى عشر عظيما

...........................

ومن ظن أن هؤلاء الاثنى عشر هم الذين تعتقد الرافضة إمامتهم فهو في غاية الجهل فإن هؤلاء ليس فيهم من كان له سيف إلا علي بن أبي طالب ومع هذا فلم يتمكن في خلافته من غزو الكفار ولا فتح مدينة ولا قتل كافرا بل كان المسلمون قد اشتغل بعضهم بقتال بعض حتى طمع فيهم الكفار بالشرق والشام من المشركين وأهل الكتاب حتى يقال إنهم أخذوا بعض بلادالمسلمين وإن بعض الكفار كان يحمل إليه كلام حتى يكف عن المسلمين فأي عز للإسلام في هذا والسيف يعمل في المسلمين وعدوهم قد طمع فيهم ونال منهم  ........................... وأما مروان وابن الزبير فلم يكن لواحد منهما ولاية عامة بل كان زمنه زمن فتنة لم يحصل فيها من عز الإسلام وجهاد أعدائه ما يتناوله الحديث  ولهذا جعل طائفة من الناس خلافة على من هذا الباب وقالوا لم تثبت بنص ولا إجماع وقد أنكر الإمام أحمد وغيره على هؤلاء وقالوا من لم يربع بعلي في الخلافة فهو أضل من حمار أهله  ..........................   والمقصود هنا أن الحديث الذي فيه ذكرالاثنى عشر خليفة سواء قدر أن عليا دخل فيه أو قدر انه لم يدخل فالمراد بهم من تقدم من الخلفاء من قريش وعلي أحق الناس بالخلافة في زمنه بلا ريب عند أحد من العلماء

منهاج السنه النبویه  ج 8 صفحه  228 - 244