چند نکته درباره آمرزش در عرفه
37 بازدید
تاریخ ارائه : 10/6/2014 3:38:00 PM
موضوع: علوم حدیث

بین مردم و متاسفانه بعضی منبریها و مداح ها مشهور است که هر کس در ماه مبارک رمضان بخشیده نشود، بخشیده نمی شود مگر اینکه روز عرفه را درک کند. ظاهرا مستند این کلام حدیث ذیل است که در کتاب کافی آمده است.

[3] مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ يَشْهَدَ عَرَفَة

اما درباره این حدیث چند نکته قابل ذکر است.

1- از نظر علم رجال صحت حدیث قابل اثبات نیست. و البته علامه مجلسی می گویند حدیث مجهول است اما کمتر از صحیح نسیت.( الحديث الثالث‏: مجهول لا يقصر عن الصحيح.)( مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول    ج‏16    206     الحديث 4 ..... ص : 206)

2- ترجمه متداول اشتباه است و منظور از عرفه مکان عرفه است نه روز عرفه و الا گفته می شد یوم عرفة ( رجوع شود به کتاب لسان العرب)

3- معنای کلام بالا و حتی حدیث این نیست که انسانها در سایر موارد امید به بخشش نداشته باشند. بلکه دعا و توبه در هر حالی نیکوست و امید به غفران الهی وجود دارد نهایتا ماه مبارک رمضان و عرفات، اهمیت ویژه ای دارند.( الوافي، ج‏11، ص: 365، يعني أنه ليس في أيام السنة كلها من أسباب المغفرة ما في أيام شهر رمضان و شهود عرفة فمن لم يغفر له فيهما فبالحري أن لا يغفر له في غيرهما)

4- در خصوص علت نام گذاری عرفه در لسان العرب چند وجه گفته شده 1- چون مردم یکدیگر را در عرفه می بینند و می شناسند 2- چون جبرئیل حضرت ابراهیم را در آنجا می چرخاند و مشاهد را به او نشان می داد و به او می گفت آیا فهمیدی فهمیدی؟ او هم می گفت عرفت ( فهمیدم) 3- چون حضرت آدم زمانی که از جنت هبوط کرد و از حواء جدا شد و در محل عرفه او را دید، او را شناخت و حواء نیز او را شناخت. عرفته.( قيل: سمي عَرفةَ لأَن الناس يتعارفون به، و قيل: سمي عَرفةَ لأَن جبريل، عليه السلام، طاف بإبراهيم، عليه السلام، فكان يريه المَشاهِد فيقول له: أَ عرفْتَ أَ عرفت؟ فيقول إبراهيم: عرفت عرفت، و قيل: لأَنّ آدم، صلى اللّه على نبينا و عليه السلام، لما هبط من الجنة و كان من فراقه حوَّاء ما كان فلقيها في ذلك الموضع عَرَفها و عرَفَتْه.)